Onko yrityksesi kotisivuilla haasteita saada näkyvyyttä hakukoneissa? Tämä on erittäin yleinen ongelma suomalaisilla pk-yrityksillä. Verkkosivujen näkyvyys Googlen hakutuloksissa ja erityisesti ensimmäisellä hakutulossivulla on kriittisen tärkeää liiketoiminnalle. Tilastojen mukaan vain 25% käyttäjistä siirtyy hakutulosten toiselle sivulle, joten sijoittuminen ensimmäiselle hakutulossivulle on elintärkeää verkkosivujen menestykselle.
DigiSillan asiantuntijat ovat koonneet tähän artikkeliin 10 konkreettista ja tehokasta vinkkiä, joiden avulla voit parantaa kotisivujesi sijoitusta Googlen hakutuloksissa ja saavuttaa paremman näkyvyyden potentiaalisille asiakkaillesi.
1. Tee kattava avainsanatutkimus
Hakukoneoptimoinnin perustana toimii aina huolellinen avainsanatutkimus. Selvitä, millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät tarjoamiasi palveluita tai tuotteita. Kiinnitä erityistä huomiota:
- Avainsanojen hakuvolyymeihin
- Kilpailun määrään kyseisillä avainsanoilla
- Paikallisiin hakutermeihin (esim. “kotisivut Tampere” tai “verkkokauppa Oulu”)
- Pitkän hännän hakutermeihin (tarkemmat, useamman sanan hakutermit)
Avainsanatutkimusta varten voit käyttää työkaluja kuten Googlen Keyword Planner, Ahrefs tai Ubersuggest. Muista huomioida myös alueellinen näkökulma – esimerkiksi Helsingissä, Turussa tai Kuopiossa toimivalle yritykselle paikalliset hakutermit ovat erityisen tärkeitä.
2. Optimoi sivuston tekniset ominaisuudet
Googlen algoritmit arvioivat sivustosi teknistä kuntoa osana sijoitustasi hakutuloksissa. Varmista, että:
- Sivusto latautuu nopeasti (alle 3 sekuntia on tavoiteltavaa)
- Sivusto toimii hyvin mobiililaitteilla (mobiiliystävällisyys on kriittinen tekijä)
- HTTPS-suojaus on käytössä (turvallinen yhteys)
- URL-rakenne on selkeä ja käyttäjäystävällinen
- XML-sivukartta on tehty ja toimitettu Google Search Consoleen
WordPress-sivustoilla voit käyttää lisäosia kuten Yoast SEO, joka helpottaa teknisen hakukoneoptimoinnin toteutusta. DigiSillan kotisivupalveluissa tekninen hakukoneoptimointi kuuluu aina osaksi kokonaisratkaisua.
3. Tuota säännöllisesti laadukasta sisältöä
Googlen hakukoneoptimoinnin perusperiaate on tarjota hakijoille arvokasta ja relevanttia sisältöä. Paras tapa parantaa näkyvyyttä on laatia säännöllisesti laadukasta sisältöä, joka vastaa kohderyhmäsi tarpeisiin:
- Julkaise asiantuntija-artikkeleita tai blogipostauksia
- Luo oppaita ja infograafeja
- Tuota videoita tai podcasteja
- Päivitä vanhentuneita sisältöjä
Muista sisällyttää avainsanoja luontevasti teksteihin, otsikoihin, URL-osoitteisiin ja kuvien alt-teksteihin. HubSpot-alustan tapaiset markkinointiautomaatiojärjestelmät voivat auttaa sisällöntuotannon ja -julkaisun hallinnassa.
4. Kiinnitä huomiota sivuston rakentamiseen ja käyttäjäkokemukseen
Sivuston käyttäjäkokemus vaikuttaa suoraan hakukonesijoituksiin. Google arvioi, kuinka kauan käyttäjät viipyvät sivustollasi ja kuinka moni poistuu välittömästi. Paranna käyttäjäkokemusta:
- Looginen sivustorakenne ja selkeä navigaatio
- Miellyttävä ulkoasu ja helppolukuiset tekstit
- Selkeät toimintakehotukset (CTA-painikkeet)
- Nopeasti latautuvat kuvat ja videot
Elementor-sivurakentajan kaltaiset WordPress-lisäosat mahdollistavat käyttäjäystävällisten sivustojen rakentamisen ilman koodausosaamista. DigiSillan referenssisivuilta näet esimerkkejä hyvin toteutetuista verkkosivuista.
5. Optimoi meta-tiedot ja otsikot
Meta-tiedot ja otsikkorakenne ovat edelleen tärkeitä hakukoneoptimoinnin elementtejä:
- Kirjoita jokaiselle sivulle yksilöllinen Title-tagi (60-70 merkkiä), joka sisältää tärkeimmän avainsanan
- Laadi houkutteleva meta-kuvaus (150-160 merkkiä), joka kannustaa klikkaukseen
- Käytä selkeää otsikkorakennetta (H1, H2, H3 jne.)
- Sijoita tärkeimmät avainsanat H1-otsikkoon ja alaotsikkoihin
Jyväskylässä tai muissa Suomen kaupungeissa toimiville yrityksille on tärkeää sisällyttää paikalliset hakutermit meta-tietoihin, varsinkin jos yritys haluaa tavoittaa asiakkaita tietyltä alueelta.
6. Hanki laadukkaita verkkolinkkejä
Backlinkit eli ulkoiset linkit muilta verkkosivustoilta ovat edelleen yksi tärkeimmistä hakukonesijoituksiin vaikuttavista tekijöistä. Keskity määrän sijaan laatuun:
- Pyri saamaan linkkejä arvostetuilta sivustoilta
- Kirjoita vierasblogitekstejä alan sivustoille
- Varmista, että yrityksesi on listattu luotettavissa hakemistoissa (esim. Finder)
- Luo linkitettävää sisältöä (tutkimuksia, infograafeja, oppaita)
Muista, että epäluonnollinen linkkiprofiili voi johtaa Googlen rankaisutoimenpiteisiin, joten vältä kyseenalaisia linkinrakennusmenetelmiä.
7. Hyödynnä paikallinen hakukoneoptimointi
Paikallisille yrityksille Google My Business -profiili ja paikallinen hakukoneoptimointi ovat kriittisiä:
- Rekisteröi ja optimoi Google My Business -profiilisi
- Varmista, että yhteystiedot ovat yhdenmukaiset kaikkialla verkossa
- Kerää asiakasarvosteluja Google-profiiliisi
- Sisällytä paikalliset avainsanat (esim. “mainostoimisto Helsinki”, “markkinointitoimisto Tampere”) sivuston sisältöön
Erityisesti Oulussa, Turussa ja muissa suuremmissa kaupungeissa kilpailu on kovaa, joten paikallinen hakukoneoptimointi voi tuoda merkittävää etua.
8. Hyödynnä sosiaalista mediaa ja jaettavuutta
Vaikka sosiaalisen median linkit eivät suoraan vaikuta hakukonesijoituksiin, ne lisäävät brändin näkyvyyttä ja liikennettä sivustolle:
- Integroi somejakonapit sivustollesi
- Jaa aktiivisesti sisältöjä omissa somekanavissa
- Kannusta seuraajia jakamaan sisältöjäsi
- Käytä sosiaalista mediaa lisätäksesi bränditietoisuutta
WooCommerce-verkkokauppojen integroiminen sosiaaliseen mediaan voi merkittävästi parantaa näkyvyyttä ja lisätä myyntiä.
9. Seuraa analytiikkaa ja kehitä jatkuvasti
Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, ei kertaprojekti. Seuraa sivustosi suoriutumista ja tee dataan perustuvia päätöksiä:
- Käytä Google Analyticsia liikenteen seurantaan
- Monitoroi hakukonesijoituksia ja paranna huonosti suoriutuvia sivuja
- Tutki, mitkä hakutermit tuovat eniten laadukasta liikennettä
- A/B-testaa otsikoita ja sisältöjä
DigiSillan hakukoneoptimointipalveluissa säännöllinen analytiikan seuranta ja kehittäminen on osa kokonaisvaltaista SEO-strategiaa.
10. Paranna sivuston latausnopeutta
Sivuston nopeus on yksi tärkeimmistä hakukonesijoituksiin vaikuttavista teknisistä tekijöistä:
- Optimoi kuvien koko ja formaatti
- Käytä sivuston välimuistiin tallentamista (caching)
- Minimoi JavaScript ja CSS-tiedostot
- Harkitse nopeamman webhotellin käyttöönottoa
Tarkista sivustosi nopeus Google PageSpeed Insights -työkalulla ja tee parannuksia sen suositusten mukaisesti.
Yhteenveto: Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi tuottaa tulosta
Kotisivujen nostaminen Googlen hakutulosten kärkeen vaatii pitkäjänteistä työtä ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Yksittäiset toimenpiteet harvoin riittävät, vaan parhaat tulokset saavutetaan yhdistämällä tekninen optimointi, laadukas sisältö ja off-site SEO.
Jos yrityksesi kotisivut kaipaavat parempaa hakukonenäkyvyyttä, DigiSillan asiantuntijat voivat auttaa. Tarjoamme hakukoneoptimointipalveluita pk-yrityksille ympäri Suomen, erityisesti Helsingin, Tampereen, Oulun, Turun, Jyväskylän ja Kuopion alueilla.
Haluatko tietää, mikä on kotisivujesi tämänhetkinen SEO-tila? Varaa ilmainen konsultaatio tai lähetä tarjouspyyntö DigiSillan ammattilaisille. Tutustu myös DigiSillan hinnastoon ja kotisivupalveluihin nähdäksesi, miten voimme auttaa juuri sinun yritystäsi menestymään verkossa.
Tekijä: DigiSillan markkinointitiimi